EEN SPROOKJESACHTIGE PANIEKAANVAL OVER HET TRAUMA DAT VOLWASSEN WORDEN HEET 

Een klein meisje schrikt wakker aan de rand van een bos. Als haar oude fantasievriend plotseling komt opdagen, begint een avontuurlijke reis door haar onderbewuste op zoek naar een uitweg uit deze vleesgeworden paniekaanval.  

K-HOLE is een duister coming-of-age sprookje over het trauma dat volwassen worden heet. Studio Dooie Mus laat zich inspireren door Wes en Roy Andersson, Stranger Things en Black Mirror en wandelen langs de grumoristische fantasie van Tim Burton en Stephen King de rand van het sprookjesbos tegemoet. Hier gaan fantasie en onbewuste hand in hand in een keiharde remix van Alice in Wonderland, Roodkapje en alle films die je vroeger nooit mocht zien!  

Regie/concept/spel  Jelle Stiphout & Lindsay Zwaan Scenografie en kostuumontwerp Jelle Stiphout & Lindsay Zwaan  Animatronics en poppen Jelle Stiphout Muziek Wieke van Rosmalen Metal Muziek Johan van Cauwenberghe Productie Studiode Dooie Mus, Esther Eveline Sloots, Marit Rijk Mede mogelijk gemaakt door Amsterdam Fonds voor de Kunsten, Cultuur Fonds, Brand Cultuur Fonds, Gave.Fund, Stichting Kanunnik Salden Nieuwenhof, Nightscapes productions, Amsterdam Fringe Festival
 
 
foto: Jorah Sarah
foto: Jorah Sarah
foto: Jorah Sarah
foto: Bart Rademakers
foto: Bart Rademakers
foto: Bart Rademakers
De Vergadering

EEN ABSURDE DROOGKOMISCHE VERGADERVOORSTELLING VOOR EN OVER MENSEN DIE WORSTELEN MET ALLEDAAGSE BESLUITVORMING 

Drie bestuursleden bereiden zich voor om dit besluitsvormingsvarkentje te wassen. Wat begint als een traditionele vergadering verandert al snel in een ritualistisch spel zonder woorden, waarin de personages de omgangsvormen onderzoeken die ze aan elkaar verbindt. Wat blijft er over van de vergadering als we de woorden laten voor wat ze zijn?

Studio Dooie Mus maakt post-traumatisch theater over de mens voor wie het leven een absurd cadeau is met een behoorlijke gebruiksaanwijzing. Met deze absurde muzikale beeldende mimevoorstelling duiken ze met humor in de wereld van de besluitvorming, heroverweging en twijfel. 

Regie/concept Jelle Stiphout  Scenografie en kostuumontwerp Esther Eveline Sloots  Spel Lindsay Zwaan, Sjef van Schie, Brent De Vries Muzikale ondersteuning Wieke van Rosmalen & Reggy van Bakel Compositie Wieke van Rosmalen & Jelle Stiphout 
 
Door Wieke van Rosmalen

Over hoe de ASMR-tists in opstand komen tegen de algoritmes die hun levens beheersen

WhisperingWieke, LynnieZ & AmazingAva willen meer volgers. Ze besluiten zich op te geven voor de SatisFactory. Een content-farm die hen belooft om te toveren van compleet onbekende content-creators tot wereldberoemde ASMR-tists. Al snel komen ze erachter dat hoe sensationeler ze zijn, hoe meer volgers ze aan zich verbinden. Langzaam zie je ze kapotgaan aan de content die ze zelf creëren.

Concept, Tekst & Regie Booi Kluiving Spel Wieke van Rosmalen, Lindsay Zwaan & Ayisha Siddiqi Scenografie Kars van den Heuvel Dramaturgie Pol Eggermont Digitale dramaturgie Ioana Stanescu Creative Producer Marijn Maurits Audiovisuele Content Jillis Pieters Geluidsontwerp Sem ten Haaf Grafische Vormgeving Stijn Stumpel Kostuum Carlijn Veurink Storyboard Thomas de Wit Technish advies Gertjan Biasino Techniek Uitvoerend Guus Broeren & Matthijs Derksen Productie Feikes Huis Co-productie Theater aan de Rijn

Een voorstelling over de kunst van het memen.

De Memers is een ode aan al die typerende plaatjes online; memes. Kluiving onderzoekt deze grappige plaatjes die zich razendsnel verspreiden via reddit, facebook en instagram en maakt de vertaalslag naar het theater. Laat je meevoeren in de wonderlijke wereld van memes: van politieke tot wholesome memes, en van relatable tot edgy dank. Een voorstelling voor doorgewinterde shitposters én voor mensen die nog uit het analoge tijdperk komen.

Concept, tekst en regie Booi Kluiving Concept & technische ontwikkeling Wieke van Rosmalen Spel Lindsay Zwaan, Maurice Vonk, Wieke van Rosmalen & Brent de Vries Scenografie & Grafische Vormgeving Kars van den Heuvel Dramaturgie Pol Eggermont Digitale Dramaturgie Ioana Stanescu Technische Begeleiding Gertjan Biasino Rekwisieten Thomas de Wit Productie De Nieuwe Oost Co-ProductieFeikes Huis Ondersteund door Fonds Podiumkunsten, AFK, Stichting Janivo, Fonds21 & Stimuleringsfonds Digitale Cultuur Met dank aan Eve Hopkins

De vrouw van 376D

Een voorstelling over eenzaamheid in de grote stad. Buiten draait de wereld overuren, binnen staat alles stil. 

Een vrouw, te dik voor de deur,  te klein voor de wereld, kijkt van vier hoog, uit over het plein. Ze observeert iedereen, Elke dag opnieuw.


In deze voorstelling doen Sanne Smits (1994) en Lindsay Zwaan (1994) een onderzoek naar muzikaliteit. Een zoektocht naar vrijheid binnen een vastgezette vorm, zoals het hoofdpersonage naar vrijheid zoekt in haar vastgezette wereld. 

Concept  Sanne Smits, Lindsay Zwaan Spel Lindsay Zwaan Regie Sanne Smits  Tekst Lindsay Zwaan, Sanne Smits & Jelle Stiphout Vormgeving Esther Sloots Coaching Ingrid Kuijpers / Golden Palace Productie Over 't IJ Foto's Moon Saris

Vind je dat normaal?!

Wat is normaal? Normaal is dat een meisje roze spullen heeft en een jongen van blauwe dingen houdt. Dat we een papa en een mama hebben. Normaal is dat we ons niet te vreemd aankleden. Dat we niet te veel opvallen. Normaal is dat we op tijd zijn, met bestek eten en niet te hard praten. Of lachen. Normaal is dat we dieren eten, maar geen honden of katten. Dat is raar.

En als je dit niet doet? Ben je dan niet normaal?
Wij gaan onderzoeken wat normaal is en wat we normaal vinden. Want is dat eigenlijk wel zo normaal?

Concept Lisette van Maanen, Art Srisayam Performance Art Srisayam, Tijmen Teunissen, Oliver Wagstaff, Lindsay Zwaan Muziek Judith Rijsenbrij Coaching René Geerlings Productie Maas Theater en Dans

 

Kras

Elke nacht haalt een insluiper het hele grach­ten­pand van Ina, een gescheiden vrouw van tegen de 70, overhoop. Er wordt wonderlijk genoeg niets vermist. Is er wel sprake van een inbraak? In ieder geval krijgt Ina nu elke dag haar kinderen te zien: de ongetrouwde dochter Do die altijd voor iedereen klaar staat en dat wil weten ook; de zoons William en Theo die huwe­lijks­pro­blemen hebben en de jongste zoon Manfred die zich druk maakt over het milieu en wat alles kost. Over hun moeder maken zij zich geen echte zorgen, daarvoor zijn ze te zeer vervuld van hun eigen problemen.

Regie Paul Knieriem Tekst Judith Herzberg  Productie Toneelschuur producties  Spel Samora Bergtop, Jan-Paul Buijs, Tjebbo Gerritsma, Malou Gorter, Marlies Heuer, Piet Kooij, Keja Klaasje Kwestro, Lindsay Zwaan Foto's Sanne Peper

©Lindsay Zwaan 2024